فعالیت های پس از انقلاب آیت الله جلالی خمینی

 

  • مسئول کمیته انقلاب اسلامی منطقه ۵ تهران

اولین نهادی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور حراست از دستاوردهای انقلاب توسط جوانان انقلابی از سوی حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت “کمیته انقلاب اسلامی” به سرپرستی آیت الله مهدوی کنی (ره) بود. با توجه به سقوط دستگاه های نظامی، انتظامی، امنیتی کشور و نا امنی و همچنین مشکلات معیشتی مردم که متاثر از اعتصابات، رقابت گروه های سیاسی برای قبضه قدرت و یا احتمال کودتای نظامی بود که حضرت امام خمینی (ره) به منظور خنثی نمودن دسیسه های دشمنان داخلی و خارجی و همچنین جهت حفظ نوامیس و اموال مردم با رسمیت بخشیدن به گروه های مسلح مردمی توسط افراد با تجربه و امین در جای جای کشور به حفاظت انقلاب اقدام نمودند که در این راستا با واگذاری مسئولیت منطقه ۵ کمیته انقلاب اسلامی که خود ۵۰۰ کمیته را تحت پوشش قرار می داد زیر نظر مسجد احمدیه که مقر کمیته اصلی بود اداره می شد.

 

خاطره ای از بنی صدر در زمان تصدی سرپرستی کمیته در شرق تهران

آیت الله جلالی خمینی در مدت تصدی مسئولیت منطقه ۵ کمیته خاطره ای از بنی صدر که بیانگر نفاق او بود دارد که این چنین بیان می نماید: “من خاطره ای از بنی صدر دارم که نشان می دهد وی همان اوایل هم به دنبال فتنه علیه انقلاب به ویژه روحانیت بود. بنده پس از انقلاب مسئول کمیته های شرق تهران بودم. همچنین مسئول بنیاد مسکن انقلاب شرق تهران و سازمان زمین شهری از سوی آیت الله خسروشاهی بودم که به دستور امام (ره) ۵۲۰۰ قطعه زمین به محرومین و مستضعفین طبق تحقیق و بررسی به واجدین شرایط واگذار نمودم.

در شرق تهران حلبی آبادی بود که واقعا برای من آزار دهنده بود. پیش از انقلاب این منطقه منبع فساد و مشکلات فراوانی بود. بنده بر اساس دیدگاه امام و عمل به عدالت به اهالی حلبی آباد گفتم که به هر خانواده صد متر زمین می دهم اما بلافاصله باید نسبت به تخریب خانه های حلبی آباد و ترک آن منطقه اقدام نماید.

آنها هم این شرط را قبول کردند. کارها در حال پیگیری بود که یک روز از دفتر بنی صدر به ما اطلاع دادند که ایشان طبق فلان ساعت برای بازدید از حلبی آباد خواهد آمد. ما سر موعد به این محل رفتیم اما او زودتر آماده بود و جمعی از گروهک های مجاهدین خلق که مقرشان در دانشگاه علم و صنعت بود دور ایشان جمع شده بودند و بر علیه کمیته ها صحبت می کردند که کمیته می کُشد، می بندد، می زند و امثال این حرف ها و دیگر اینکه آقای جلالی قرار است به هر نفر از ساکنین حلبی آباد ۱۰۰ متر زمین بدهد و در قبال آن حلبی آباد را تخریب کند.

ایشان رفتند برای سخنرانی و بر علیه کمیته های انقلاب سخنرانی کردند و گفتند من از اینکه آقای جلالی با اهالی حلبی آباد قرار گذاشته تا با واگذاری ۱۰۰ متر زمین به آنان اینجا را تخریب کند مخالفم.

وقتی سخنرانی او تمام شد ایشان از من خواستند که من هم در این جمع سخنرانی کنم، اما عده ای از افراد گروهک های مجاهدین که جلوی تریبون بودند به صورت هماهنگ علیه من شعار دادند.

دوربین ها هم همین صحنه را ضبط و شب در تلویزیون پخش کردند. نیروهای کمیته تعدادی از این افراد را بازداشت کردند و مشخص شد همه ی آنها عضو گروه مجاهدین خلق و اصلا اهل حلبی آباد نیستند و مشخص شد بنی صدر این برنامه را علیه یک روحانی فعال طراحی کرده است که آنها شب هم علیه انقلاب و امام (ره) شب نامه پخش می کردند که چند نفر از آنان دستگیر شدند. شب هنگام از کمیته تماس گرفتند و گفتند بنی صدر شخصا به اینجا آمده و گفته تا زمانی که افراد دستگیر شده آزاد نشوند من اینجا را ترک نمی کنم!”

 

  • حضور حضرت آیت الله جلالی در جبهه ها

امنیت کشور ایران در طول چندین سده اخیر و با رسمیت یافتن مذهب تشیع در این کشور، همواره با روحانیت، فقیهان و مراجع شیعه گره خورده و هرگاه ایران با خطراتی در عرصه های نظامی، فرهنگی و اقتصادی با خطر مواجه شده یا استقلال کشور در معرض توطئه بیگانگان قرار گرفته بود، روحانیت با حضور موثر، از کیان و سرزمین ایران اسلامی و استقلال آن حفاظت کرده و مردم مسلمان را نیز بدین امر فراخوانده اند.

امام راحل مرتبا می فرمودند: سلاح تبلیغات، برنده تر از سلاح جنگ است و این روحانیون بودند که پیام قرآنی امام را به رزمندگان می رساند. نقش روحانیون پیرو خط ولایت در طول هشت سال دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست. گواه این مدعا، خِیل شهیدانی است که این قشر متعهد و ولایی به خود اختصاص داده است، این بزرگ مردان با نهادن جان خود در طبق اخلاص، نامشان را بر تارک شهدای هشت سال دفاع مقدس حک کردند.

در این راستا آیت الله جلالی خمینی از منطقه شرق تهران به همراه حضرت حجت الاسلام والمسلمین ایروانی از منطقه غرب تهران ضمن جمع آوری کمک های مالی، نسبت به تشویق و اعزام اقشار مردم و روحانیون در گروه های ۱۵۰ نفری اقدام نموده و خود با حضور مستمر در جبهه های حق علیه باطل با هماهنگی مسئولان و فرمانده های جنگ نسبت به گروه بندی این عزیزان در مناطق مختلف جنگی اقدامات موثری را انجام می دادند. مضاف بر اینکه وقتی رزمندگان غیور اسلام متوجه می شدند که نزدیکترین یار امام و نماینده ایشان پا به پای آنان در جبهه ها حضور دارند و با ایراد سخنرانی و ابلاغ سلام گرم امام و آیت الله خامنه ای به آنان روحیه ای مضاعف می گرفتند.

 

  • نمایندگی حضرت امام (ره) در سازمان حج

آیت الله جلالی خمینی بعد از پیروزی انقلاب همراه با امام (ره) سعی نمود تا در پیگیری امور مربط به انقلاب اسلامی به صورت شایسته در کنار امام خمینی (ره) باشد که به همین منظور در سال ۱۳۶۰ طی حکمی از سوی حضرت امام (ره) به سمت یکی از نماینده ایشان در سازمان حج منصوب گردیدند و آن سال هم حج به صورت خاصی برگزار شد.

علاوه بر سخنرانی درباره حج ابراهیمی و مخالفت با آمریکا و اسرائیل، تبلیغات فراوانی انجام شد و در نتیجه آقای نایف وزیر وقت کشور صعودی، حفظ و حراست حرم و ضریح پیامبر (ص) را به مسئولین سازمان حج و زیارت ایران سپرد که در این راستا مسئولین سازمان حج کارت های شناسایی را برای افرادی که از طرف بعثه رهبری به حج اعزام شده بودند تهیه نمود تا با چسباندن آن بر روی سینه های خود مسئولیت زیارت زوار نسبت به حرم مطهر حضرت رسول اکرم (ص) را به عهده گیرند که همین امر موجب تعجب حجاج سایر کشورهای جهان شده بود که پس از ارائه گزارش فوق به رهبر انقلاب، حضرت امام (ره) فرمودند ” کار بی سابقه ای بوده است”

 

  • نمایندگی حضرت امام (ره) و امام جمعه ی شهرستان خمین

به واسطه حساسیت شهرستان خمین و انتساب آن شهر به حضرت امام (ره) از طرف گروهک ها فعالیت زیادی در جهت اختلاف در آن شهر به عمل آمده بود به صورتی که این اختلاف ها باعث سوء استفاده رادیوهای بیگانه شده بود.

حضرت امام (ره) از ایشان خواستند علاوه بر ادامه مسئولیت های خود در تهران با انتخاب یک امام جمعه موقت برای شهرستان خمین، خود ایشان هر ۱۵ روز برای اقامه نماز جمعه خمین به این شهر سفر کنند تا به عنوان امام جمعه ی خمین و نماینده ی امام (ره) در خمین مشغول به فعالیت شده و با وجود تمام مخالفت ها و مشکلات موجود در منطقه اختلافات را حل نمایند و به قول اطرافیان امام، “مسئله ی خمین، یک برگ برنده ای برای ایشان بود و موجب خوشحالی حضرت امام (ره) شد”.

امامت جمعه ی ایشان در شهر خمین به مدت ۲۰ سال طول کشید و الحمدالله با موفقیت های زیادی همچون تاسیس حوزه ی علمیه و مصلای شهرستان خمین که توسط جمعی از خیران تهران خریداری شده بود همراه بود.

ایشان در خصوص ادامه فعالیت خود به سمت امام جمعه خمین پس از ارتحال امام (ره) این چنین می گوید:

” من یک هفته بعد از فوت امام نزد آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) رفتم و گفتم، امامت جمعه خمین حکم امام بود که بخاطر اختلافات شهر خمین بود که امروز به حول قوه الهی رفع شده است و حالا از شما تقاضا دارم که از ستاد اقامه نماز جمعه بخواهید فرد دیگری را معرفی کنند، اما ایشان جمله ای را گفتند که عرق بر پیشانی من نشست که “آقای جلالی! من به ترکیب بنایی که امام گذاشتند، دست نمی زنم شما منصوبید از طرف امام و آن را تغییر نمی دهم. بعد هم گفتند که هر جور با امام قرار گذاشته اید، همان طور رفتار کنید و ارتباطتان با خمین را قطع نکنید.”

آیت الله جلالی خمینی به مدت ۲۱ سال به عنوان امام جمعه خمین بطور مرتب به این شهر سفر می کردند که بدلیل چندین تصادف سنگین در این مسیر آسیب های جدی بر ایشان وارد شده بود و همین امر موجب نگرانی همسر ایشان شده بود.

پس از رفت و آمدهای متعدد به شهر خمین و با توجه به مشکلات جسمی ایشان سرانجام آیت الله جلالی خمینی تصمیم می گیرند تا نگرانی خود را از تردد آقای جلالی به خمین را به همسر آیت الله خامنه ای که سابقه آشنایی با ایشان را داشتند بازگو نمایند تا مقام معظم رهبری در این خصوص تصمیمی بگیرند.

سرانجام پس از این تصمیم همسر آیت الله جلالی خمینی قرار شد تا خود ایشان موضوع را با مقام معظم رهبری در میان بگذارند که پس از اینکه به خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و نگرانی همسرشان را مطرح نمودند، آیت الله خامنه ای فرمودند: حال که خانواده شما چنین ناراحتی را دارند بنده به نظر ایشان احترام می گذارم و به این صورت آیت الله جلالی خمینی به فعالیت خود به عنوان امام جمعه خمین خاتمه دادند.

 

  • ماموریت تقسیم اموال پدری امام (ره) میان نیازمندان

الف: ساده زیستی امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی (ره) در تمام مراحل زندگی، چه زمانی که طلبه ی گمنامی در مدرسه فیضیه بودند و چه زمانی که رهبری و مرجعیت شیعیان جهان را بر عهده داشتند، ساده زیستی و اکتفاء کردن به حداقل زندگی را منش خویش قرار داده بودند، هیچ گاه حاضر نشدند تا سطح زندگی ایشان از سطح زندگی عموم بالاتر برود.

یکی از اطرافیان امام می گوید امام زمانی که در نجف بودند در یک منزل استیجاری که نوساز نبود و از جهت سادگی مثل منازل سایر مردم عادی و طلاب بود سکونت داشتند. و وقتی به ایشان گفته شد تا همانند بقیه بزرگان منزلی در کوفه نزدیک شط فرات برایشان اجاره شود تا در ایام تابستان که هوای نجف گرم و خشک بود به آنجا بروند ایشان امتناع کردند و فرمودند من چطور می توانم به کوفه بروم و دنبال رفاه خود باشم، در حالی که طلبه ها و اهل علما و مردم ایران در مشکلات به سر می برند.

حضرت امام خمینی با اینکه نه در نجف و نه وقتی که به تهران آمدند از خود منزلی نداشتند منزلشان اجاره ای و محقر بود. مقداری زمین که در حدود ۴۵۰۰ متر مربع در خمین سهم ارث پدری ایشان بود.

 

ب: وکالت تقسیم اموال امام خمینی (ره) از طرف امام (ره)

آیت الله جلالی خمینی علاوه بر هدایت های فکری مردم شرق تهران در ایام حساس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام جمعه شهر خمین بود و در توسعه حوزه علمیه و ساخت مصلای خمین هم نقش مهمی ایفا کرد. او در این باره می گوید:

“مدتی بود که امام (ره) اجازه ملاقات خصوصی به کسی نمی دادند در این ایام بود که حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا با من تماس گرفتن و فرمودند: “امام (ره) می خواهند تا شما به دیدارشان بروید”. وقتی به جماران و منزل ایشان رسیدم، امام کمی ناراحت بودند. دلیل ناراحتی شان اختلاف افکنی گروهک های ضد انقلاب در شهر زادگاه امام بود، مسئله ای که رادیوهای بیگانه بسیار از آن سوء استفاده می کردند. امام حکمی به من دادند و خواستند با همکاری نهادها و سازمان های مربوط مشکلات خمین را حل کنم” .

بعد هم من نامه ای برایشان فرستادم که امام در پاسخ فرمودند: “که شما از طرف من وکیل هستید که ارثیه من را بین مستضعفین تقسیم کنید هر چند که ناقابل است”. ما هم به خمین رفتیم و دیدیم که ۴۵۰۰ متر زمین ارثیه امام است و خانواده های شهداء، جانبازان، آزادگان و مفقودین را اولویت دادیم و در متراژ ۱۰۰، ۱۵۰ متر تقسیم کردیم و سند هم برایشان صادر کردم، الان هم نام آن کوچه، کوی امام خمینی است. یک بار هم امام مرا خواستند و فرمودند که خواهش می کنم تعریف مرا نکنید.

 

  • اعزام آیت الله جلالی خمینی به نمایندگی از امام (ره) به کشور پاکستان

هجوم غرب و دشمنان اسلام به دین و احکام آن، هر بار رنگ تازه ای داشت و این بار، از راه داستانی با نام آیات شیطانی توسط سلمان رشدی جلوه دیگری یافت.

به هر میزان که موج تبلیغات غرب در زمینه طرح آیات شیطانی که با دعوت آمریکایی ها از سلمان رشدی و همسرش به آمریکا برای مسافرت به ایالت های گوناگون و ایراد سخنرانی و دفاع از این کتاب، افزایش می یافت و تصمیم به نشر آن در کشورهایی هم چون پاکستان، بنگلادش و بسیاری از کشورهای اروپایی جدی تر نی شد، واکنش مسلمانان نیز سریع تر و شدیدتر می گردید. و آنان خشم مقدس خود را بیش تر از قبل به رخ می کشیدند، چنان که در پاکستان، مردم در مقابل مرکز فرهنگی آمریکا در اسلام آباد تجمع کردند که به شهادت هفت تن و مجروح شدن چندین نفر انجامید.

با شهادت مظلومانه مردم پاکستان، جهان اسلام به یک باره منفجر شد و امام خمینی (ره) در یک تصمیم بی سابقه، طی حکمی که همه مسلمانان جهان را مورد خطاب قرار می داد، کتاب و نویسنده را محکوم و حکم اعدام نویسنده و ناشران کتاب را صادر نمود.

با این فرمان، امت اسلامی تمامی نقاط جهان، به صورت یکپارچه و عظیم، به خروش و حرکت درآمده و با حمایت قاطع از حکم رهبر انقلابی خود، نفرت و انزجار خویش را از این دسیسه و توطئه استعماری به نمایش نهادند و خواستار محاکمه سلمان رشدی و ممنوعیت چاپ و انتشار و جمع آوری این کتاب شدند.

امام خمینی (ره) در اقدامی دیگر با انتخاب هیات سه نفره ای متشکل از آیت الله جلالی خمینی، آقای خسروشاهی سفیر ایران در ایتالیا و آقای اسحاق مدنی نماینده اهل تسنن به کشور پاکستان به منظور شرکت در مراسم شهدای تظاهرات پاکستان اعزام نمودند که به محض ورود هیات ایرانی، وقتی سفیر ایران در پاکستان متوجه می گردد که این هیات به منظور شرکت در مجلس شهدای پاکستان آمده ناراحت شده و از بیم آنکه امکان دارد موضوع فوق به ارتباط میان کشور پاکستان و ایران تاثیر نامطلوبی داشته باشد، نظر به شرکت نمودن هیات ایرانی در این مجلس را نداشتند.

اما از آنجاییکه آیت الله جلالی خمینی با روحیات امام (ره) آشنا بودند از هیات ایرانی جدا شده و با مشکلات فراوان خود را به مراسم شب هفت شهدای پاسکتان رسانده و ضمن ابلاغ سلام امام (ره) و همدردی امام خمینی با خانواده شهداء و سایر مردم پاکستان شده و مراتب قدردانی خود را از رهبر انقلاب اعلام نمودند. اخبار مراسم فوق با حضور نماینده امام در نشریات کشور پاکستان منتشر گردید.

پس از مرجعیت آیت الله جلالی خمینی به کشور، ایشان برای ارائه گزارش سفر خود به پاکستان و اعلام مراتب تشکر آنان به خدمت امام (ره) رسیدند که حاج آقا احمد با دیدن آقای جلالی فرمودند: “تمام کارهای شما در این سفر به اطلاع امام رسید و موجب خرسندی ایشان شد.”

 

 

فعالیت های فرهنگی حضرت آیت الله جلالی خمینی

  • حوزه علمیه ی آیت الله جلالی خمینی در شرق تهران

در ادامه فعالیت های حضرت آیت الله جلالی خمینی به عنوان نماینده ی حضرت امام (ره) در شرق تهران جلسات علما و روحانیون به صورت هفتگی تشکیل و با تاسیس حوزه علمیه، دروس حوزه تحت سرپرستی ایشان همگام با حوزه های علمیه قم برگزار می شود. لازم به تذکر است علیرغم عدم تخصیص هیچ گونه بودجه ای از سوی سازمان ها، و ارگان های ذیربط، حوزه علمیه ایشان از تمامی مزایا و امکانات مورد تایید حوزه علمیه قم برخوردار است و با تاسیس مجتمع پژوهشی حوزه در سال ۱۳۸۶ پژوهشکده ای برای پاسخ به سؤالات و شبهات دینی جوانان برقرار شده است و همچنین امکان استفاده از کتاب خانه های مستقل این مجتمع برای خواهران و برادران برقرار گردیده است.

نظام آموزشی این حوزه، به همان سبک و روش حوزه علمیه قم است. دروس مقدمات و سطح برقرار است اخیرا هم درس خارج شروع شده است و قرار است به امید خدا دروس عمومی در حوزه دایر گردد.

آیت الله جلالی خمینی درباره توسعه و اداره حوزه علمیه این چنین می گوید: “فضای مسجد در بدو ورود من کوچک بود که با حیاط ۵۰۰ متر بود کی طی این سال ها مسجد را از نظر فیزیکی توسعه دادیم. الان مسجد نزدیک به ۱۷۰۰ متر مربع است و حوزه علمیه ای را نیز در کنار مسجد ساختیم که طبقه بالای آنجا را تبدیل به چندین کلاس برای درس دادن طلبه ها کردیم.

روی حسینیه مکتب الحسین را نیز اتاق های ساختیم و در اختیار طلبه های شهرستانی که جایی برای سکونت ندارند قرار دادیم. در حال حاضر حوزه علمیه مسجد احمدیه ۲۰۰ طلبه و ۲۰ استاد دارد. ضمن اینکه من از فرزندانم حاج آقا رضا و حاج آقا مهدی هم دعوت کردم که برای تدریس برخی دروس حوزه از قم به تهران بیایند و آنها هم قبول کردند. دیگر برای من اداره مسجد، مسئولیت حوزه و درس دادن سنگین شده بود از این رو از فرزندانم خواستم که برای کمک به تهران بیایند. الان آنها در حوزه کفایه، مکاسب و اصول درس می دهند. تا پیش از این طلبه ها پایه ۱۰ را که تمام می کردند نیاز بود برای درس خارج اصول و فقه به قم یا حوزه های دیگر بروند اما در  حال حاضر فرزندانم این درس ها را نیز در حوزه می گویند.

از حدود دو سال پیش هم به دلیل مشکلات جسمی امکان حضور در نماز جماعت مسجد برایم میسر نبود، که حجت الاسلام والمسلمین آقایان حاج رضا و حاج مهدی (فرزندانم) اقامه جماعت در مسجد احمدیه را انجام می دهند. با این حال خودم روزهای سه شنبه برای درس اخلاق طلبه ها و چهارشنبه شب ها هم برای عموم مردم در مسجد جلسه درس اخلاق دارم و در عین حال ارتباطم با مردم قطع نشده و پیگیر مراجعات آنها هستم و هر موقع به مناسبت های مذهبی که لازم باشد در مسجد حضور می یابم.”

 

  • تاریخچه و شرح حال گذشته تاکنون کتابخانه حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی

۲-۱: شرح حال کتابخانه

کتابخانه حوزه علمیه حضرت آیت الله جلالی خمینی (احمدیه شرق) در طبقه زیرین مسجد جامع احمدیه نارمک واقع شده است و جزو کتابخانه های عمومی بوده و جهت استفاده عموم مردم ساخته شده و به بهره برداری رسیده است. تاریخچه تاسیس و ساخت این کتابخانه به سال ۱۳۷۶ بر می گردد که به عنوان شروع اولیه و آغاز حرکت این کتابخانه در سالنی قدیمی و کمی کوچکتر از سالن های فعلی واقع در طبقه زیرین حوزه علمیه حضرت آیت الله جلالی خمینی توسط بانیان محترم و آیت الله جلالی خمینی بنیان گذارده شد و تا قبل از زمانی که مسجد جامع احمدیه نوسازی گردید در همان سالن باقی ماند و به علت تک سالن بودن و کمبود فضای سالن مطالعه فقط برای برادران بوده و در روزهای خلوت جهت مراجعه کنندگان مهمان استفاده می گردید. اما سرویس دهی و خدمات کتابداری و ارائه کتب امانی توسط کارکنان کتابخانه و مخزن برای مراجعه کنندگان اعم از هر طیف انجام می گردد که در حال حاضر این کتابخانه بیش از ۲۰۰۰۰ جلد کتاب دارد که بحمدالله مانند نقطه عطف درخشانی از نظر سرویس دهی و امر کتابداری در کارنامه کاری و خدمات رسانی کتابخانه و پرسنل زحمتکش آن ثبت گردید.

 

۲-۲: نوسازی مسجد جامع احمدیه و تخصیص دو سالن مجهز جهت کتابخانه

پس از نوسازی مسجد جامع احمدیه نارمک در سال ۱۳۸۶ اتفاق بسیار نیکو و پسندیده ای افتاد که این امر در درجه اول مرهون لطف خدا متعال و سپس تلاش های مکرر مسئولین و بانیان مسجد بالاخص حضرت آیت الله جلالی خمینی (دامت برکاته) به عنوان محور عمران و آبادانی مسجد و دیگر خیرین و زحمتکشان و دلسوزان بود.

اتفاق نیکویی که افتاد این بود که در هنگام ساخت مجدد مسجد دو سالن مجزا برای کتابخانه که این امر در درجه اول مرهون لطف خدا متعال و سپس تلاش های مکرر مسئولین و بانیان مسجد بالاخص حضرت آیت الله جلالی خمینی (دامت برکاته) به عنوان محور عمران و آبادانی مسجد و دیگر خیرین و زحمتکشان و دلسوزان بود.

اتفاق نیکویی که افتاد این بود که در هنگام ساخت مجدد مسجد دو سالن مجزا برای کتابخانه اختصاص داده بودند که یکی از دو سالن برای برادران و دیگری برای خواهران می باشد. کتابخانه برادران که از سال ۱۳۷۶ مشغول فعالیت بوده و پس از پایان ساخت مسجد به ساختمان جدید انتقال یافت و همزمان با بهره برداری از کتابخانه برادران در مکان جدید سالنی مجزا و بزرگ با امکاناتی شایسته و با ورودی و خروجی مجزا برای خواهران مکرمه در زیر ساختمان مسجد افتتاح و مورد بهره برداری گردید.

 

۲-۳: شرح کتابخانه برادران

کتابخانه برادران در طبقه منفی دو ساختمان مسجد قرار دارد و دارای مساحتی بیش از ۷۰۰ متر مربع می باشد و دارای سالن مطالعه وسیع و گسترده و مجهز به سیستم نوردهی و گرمایش و سرمایش محیطی پیشرفته می باشد و گنجایش بیش از دویست میز و صندلی استاندارد مخصوص مطالعه در محیط کتابخانه را نیز دارد و دارای سه مخزن کتاب جهت اعضای محترم می باشد.

  • مخزن شماره یک

با بیش از پانزده هزار جلد کتاب که تاکنون ۹ هزار عنوان کتاب آن آماده و در دسترس اعضاء قرار داده شده است و مورد استفاده اعضاء، طلاب و سایر مراجعه کنندگان و مهمانان قرار می گیرد. یکی از مهمترین بخش های کتابخانه بخش کتابهای درسی و کمک درسی می باشد که توسط افراد خیر تهیه شده است.

کتابهای این موسسه برای متقاضیان علوم تجربی، ریاضی فیزیک، انسانی، فنی و حرفه ای، کار و دانش، دوره های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد. این مخزن دارای کتابهای عمومی و تخصصی مانند کامپیوتر، روانشناسی، شعر و ادبیات، رمان و داستان، دینی و مذهبی، منطق و فلسفه، اطلاعات تخصصی و عمومی و کتابهای تاریخ ملل از ایران و ملل مختلف جهان، جغرافیا، کتب شعر از شعرای قدیم و جدید و … می باشد.

  • مخزن شماره دو

با توجه به چند منظوره بودن کتابخانه حوزه علمیه حضرت آیت الله جلالی خمینی طلاب محترم و طلاب دانشگاهی و مهمان می توانند از کتابهای موجود و سالن مطالعه در کنار دیگر اعضای این کتابخانه استفاده نمایند که در این مخزن کتابهای طلاب از پایه یک تا ده به شرح ذیل می باشد:

پایه اول – صرف ساده و نحو مقدماتی

پایه دوم – منطق و سیوطی

پایه سوم – عقائد و بلاغت

پایه چهارم – فقه یک و دو

پایه پنجم – اصول و فقه

پایه ششم – شرح نهج البلاغه و فقه پایه

پایه هفتم – مکاسب و رسائل

پایه هشتم – فلسفه و اصول

پایه نهم – نهایه الحکمه

پایه دهم – اصول و فلسفه

و کتابهای تحقیقی برای طلاب و استفاده عموم انواع تفسیر مانند المیزان علامه طباطبایی، تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نور آقای قرائتی، تفسیر لاهیجی، تفسیر جامع الغدیر، وسایل الشیعه، میزان الحکمه آقای ری شهری و … که جهت استفاده در کتابخانه موجود می باشد.

  • مخزن شماره سه

این مخزن مربوط به کتابهای مرجع و نفیس و بسیار مهم و ارزشمند می باشد. در این مخزن کتابهایی مانند لغتنامه دهخدا و فرهنگ لغت معین و فرهنگ ملل و اطلاعات عمومی و پزشکی و اطلس جغرافیا و زیست محیطی جهت استفاده کلیه اعضاء محترم و مراجعه کنندگان عزیز موجود می باشد.

 

۲-۴: کتابخانه الکترونیکی

در انتهای سالن مطالعه برادران بخش بزرگ و مجهز و سازمان یافته ای جهت ایجاد کتابخانه الکترونیکی و کافی نت برای استفاده کلیه اعضاء و مراجعین و طلاب و کاربران مهمان در نظر گرفته شده است.

 

۲-۵: بخش کامپیوتر

در این بخش مراحلی همچون ورود اطلاعات کلیه کتب اعم از خریداری شده و اهدایی توسط مراکز انجام گرفته که این اطلاعات مطابق با سیستم کتابداری کتابخانه ملی می باشد. در این بخش تعدادی کامپیوتر تحت اختیار اعضاء می باشد که آنان می توانند به کتابهای این کتابخانه و دیگر کتابخانه ها مانند فرهنگسرای خانواده، مدرسه عالی شهید مطهری، کتابخانه ملی و آستان مقدس امام زاده صالح تجریش و مراکز مشابه دسترسی داشته باشند و تبادل اطلاعات نمایند.

 

۲-۶: کتابخانه خواهران

کتابخانه خواهران در طبقه منفی یک ساختمان مسجد قرار دارد و دارای مساحتی بیش از ۶۰۰ متر مربع و دارای سالن مطالعه وسیع و مجهز به سیستم نوردهی و گرمایش و سرمایش محیطی پیشرفته می باشد و گنجایش بیش از دویست میز و صندلی استاندارد مخصوص مطالعه در محیط کتابخانه را نیز دارد و دارای مخزن کتاب جهت استفاده بانوان محترم می باشد و مورد استقبال خانواده های این منطقه قرار گرفته است.