حوزه های علمیه در تربیت اخلاقی طلاب ضعف شدیدی دارند

حجت الاسلام محمد رضا جلالی خمینی، استاد حوزه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: علیرغم اینکه امام (ره) فرمودند: تزکیه مقدم بر تعلیم است اما مباحث اخلاقی طلاب دچار کم توجهی و آسیب های بسیاری است.

شاهد آثار مخرب کم توجهی مدیران حوزه به اخلاق طلاب در جامعه هستیم

وی با بیان اینکه در گذشته علما اهتمام بسیاری بر تهذیب و پالایش نفس داشته اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه این فضا در حوزه های علمیه کمتر دیده می شود و آثار مخرب آن را در سطح جامعه و در میان اقشار مختلف مردم مشاهده می کنیم.

محمدرضا جلالی خمینی

این استاد حوزه با بیان اینکه در گذشته یک طلبه عمدتا متصدی امور یک مسجد و یا مرکز فرهنگی-عقیدتی می شد، تصریح کرد: امروزه طلاب عهده دار امور و شئون مختلف جامعه شده اند لذا باید پرورش اخلاقی طلاب با جدیت بیشتری از سوی مدیران ارشد حوزه پیگیری شود.

وی ادامه داد: طلبه ای که قرار است کشور به تعبیر امام خمینی رحمت الله علیه، جهان را اداره کند باید متخلق به اخلاق و آداب الهی باشد و اگر دچار ضعف اخلاق باشد اثرات سوئی در جامعه بر جای خواهد گذاشت.

عالمان شیعه، محور وحدت تمام فرق و مذاهب هستند

حجت الاسلام جلالی خمینی با تاکید بر اینکه علمای شیعه تنها گروهی از علما هستند که می توانند فرق و مذاهب اسلامی را حول یک محور جمع نمایند که نمونه بارز آن سید حسن نصرالله در لبنان است، اظهار کرد: کامل شدن عقول انسان ها در زمان امام عصر (عج) به دست عالمان شیعه است و برای تحقق این آرمان باید رشد علمی و اخلاقی طلاب همزمان مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: برای تحقق حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) علاوه بر تربیت عالمان آشنا با علوم و معارف اسلامی نیازمند شخصیت هایی عارف و وارسته هستیم؛ مهمی که گاهی با کم توجهی مواجه شده است.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه طبق روایت « الناس علی دین ملوکهم: مردم بر دین حاکمانشان هستند»، تصریح کرد: برای اینکه مردمانی پاک با قلوبی طاهر داشته باشیم باید هادیان و مبلغان دین نیز انسان هایی پاک سرشت و طاهر داشته باشیم؛ که الحمدالله برای تحقق این امر تلاش هایی صورت گرفته اما باید به مراتب بیشتر شود.

محاسن بلند و عمامه بزرگ، شرطِ استادّ اخلاق بودن نیست!

وی ادامه داد: برگزاری دروس اخلاقی نباید آنچنان مهم باشد که هر فردی به عنوان استاد اخلاق معرفی شود؛ متاسفانه امروزه شاهد هستیم گاهی فردی را که صاحب محاسن بلند و یا عمامه بزرگ است به عنوان “استاد اخلاق” معرفی می کنند و این آسیب، ضربه ای مخرب به طلاب وارد می نماید.

حجت الاسلام جلالی خمینی در همین ارتباط گفت: طلبه ای به بنده می گفت: فلان استاد اخلاق تاکید می کرد: برای نفوذ در جامعه باید محاسن را بلند کرد و عمامه ای بزرگ بر سر گذاشت؛ به او گفته ام شما کلاس اخلاق نمی روید بلکه به کلاس شیطان می روید!

با صبر و حوصله دوره فترت اساتید مبرز اخلاق پست سرگذاشته می شود

وی با اشاره به اینکه پیشرفت خوبی در زمینه های علمی، رفاهی و خدماتی در حوزه ها صورت گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه در زمینه اخلاقی به ویژه پس از رحلت اساتید مبرز اخلاق دچار فترت شده ایم و لازم است این دوره با صبر و حوصله پشت سر گذاشته شود نه اینکه هر کسی به عنوان استاد اخلاق معرفی شود!

این استاد حوزه با بیان اینکه باید ارایه دروس اخلاقی منوط به شیفتگی مردم شود، اظهار داشت: گاهی یک کلمه اثرات سازنده ای دارد همچنان که بشر حافی در نتیجه یک عبارت حضرت موسی بن جعفر (ع) توبه کرد و بنده صالح خدا شد؛ بشری که پیش از آن اهل فسق و فجور بود!

تأیید علماو فقها شرط مهم در تعیین استاد اخلاق است

وی ادامه داد: باید درس های اخلاق حوزه تقویت شود و از اساتیدی که مورد تایید علما و فقها هستند بهره برد.

حجت الاسلام جلالی خمینی در پایان با بیان اینکه حضور مراجع و فقها به عنوان استاد اخلاق در شهرهای مختلف اقدامی نامناسب است، تصریح کرد: ضروری است مدیران ارشد حوزه اهتمام جدی برای اصلاح وضعیت اخلاقی طلاب داشته باشند.

شاید مطالب زیر نیز مورد توجه شما باشد نوشته های دیگر نویسنده

1 دیدگاه

  1. حمید اورعی :

    سلام و عرض ادب این نکته که آقا فرمودند بسیار در جامعه امروزی ما مهم می باشد و البته برای داشتن مدینه فاضله داشتن اساتید بزرگ اخلاقی در لباس روحانیت امری مهم است که متاسفانه در جامعه امروزی کمرنگ شده است و در شهرهای بزرگ کشور بسیار نادر می باشند. یکی از امور مهمی که جناب آیت الله جلالی خمینی در هر هفته طی سالیان متمادی انجام داده اند و هنوز هم با توجه وضعیت ایشان در حال انجم توسط ایشان می باشد ، سخنرانی اخلاقی در مسجد ایشان ( مسجد احمدیه ) می باشد که خواهشمنم از طلاب محترم در این سخنرانی ها شرکت کنند.

دیدگاه خود را بیان نمایید