آیا اشتغال روحانیت به کارهای غیر تبلیغی درست است؟

آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی، استاد اخلاق حوزه و تولیت مدرسه علمیه جلالی خمینی تهران در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: رسالت و وظیفه اصلی روحانیت، تبلیغ و ترویج دین است و مطمئنا خداوند امورات روحانیتی را که با اخلاص در این مسیر گام بردارد، اصلاح می نماید. بزرگان همواره تأکید داشته اند نیت خالص و قرب الی الله برکت بخش درآمد، برطرف کننده مشکلات و رونق بخش کلام است.

اشتغال روحانی در مشاغل غیرتبلیغی دون شان روحانیت نباشد

وی با بیان اینکه در صورتی که کار تبلیغی کفاف معیشت یک روحانی را ندهد می تواند متصدی مشاغل دیگر شود، خاطرنشان کرد: اشتغال روحانی در مشاغل غیرتبلیغی اولا نباید دون شان روحانیت باشد و ثانیا بدون لباس صورت پذیرد.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: روحانیت از سفره اهل بیت علیهم السلام بهره مند می شود لذا موظف است تا پایان عمر برای ترویج معارف آن بزرگواران تلاش نمایند؛ و در غیر این صورت خسرالدنیا و الآخره می شود.

اشتغال روحانیت در مشاغلِ دون شأنِ این صنف، خروج از عدالت است

آیت الله جلالی خمینی افزود: اگر یک روحانی کارهایی را انجام دهد که عرف جامعه آنها را نمی پذیرد و برخلاف دون شان روحانیت بداند مرتکب خطای بزرگی شده و از عدالت خارج می شود؛ و طبق فقه اسلامی کسی که از عدالت خارج شود نمی تواند بر آن لباس بماند تا اینکه از کرده خود پشیمان و توبه نماید.

مسئول مدرسه علمیه آیت الله جلالی خمینی در پایان روحانیت را به مناعت طبع و ساده زیستی دعوت کرد و اظهار کرد: اگر یک روحانی با لباس روحانیت مشغول کاری مانند رانندگی شود به نظر مردم مرتکب عملی قبیح، زشت و دون از شان و عرف این صنف شده است؛ بنابراین اگر یک روحانی ناگزیر به انجام چنین کاری شد نباید لباس بر تن داشته باشد.

شاید مطالب زیر نیز مورد توجه شما باشد نوشته های دیگر نویسنده

دیدگاه خود را بیان نمایید